De bescheiden bijdrage van eGem aan de Amsterdamse ICT

Tot drie keer toe kon de gemeente Amsterdam in de zomer van 2010 geen rijbewijzen en paspoorten uitreiken. Jan Flippo, CIO en directeur hoofdstedelijke ICT blikt in iBestuur Magazine van januari 2019 terug.

 

Orde op zaken

Het artikel van iBestuur beschrijft dat uit een interne notitie uit 2010 de ICT van de gemeente ronduit verouderd bleek. Systemen waren verouderd en onstabiel. De kosten liepen gierend uit de hand. Aan Jan Flippo de schone taak om het roer te keren. Stabiliseren, orde op zaken stellen en communiceren. Amsterdam is van zo’n 6.000 naar circa 1.600 applicaties gegaan en van 50  naar slechts 2 datacentra. Basisvoorzieningen zijn centraal georganiseerd en gefinancierd. Amsterdam heeft nu maar 1 ICT infra-aanbieder.

 

We wilde minder afhankelijk worden

Ook op het gebied van netwerken is een rationalisatieslag gemaakt. Joop van der Born, in september 2017 manager ICT Operations en CTO-ICT van de gemeente Amsterdam vertelde eerder aan eGem: “Netwerken gaan belangrijker worden. We wilde minder afhankelijk worden. We wilden daarom een duale opgang naar de landelijke overheidsvoorzieningen, zoals rijbewijzen en paspoorten, hebben. Het overheidsnetwerk Diginetwerk zorgt ervoor dat dit mogelijk is.”

 

We gaan niet nog een netwerk maken

Joop vertelde: “Het mooie van Diginetwerk is dat het gebruik maakt van bestaande besloten overheidsnetwerken, zoals Suwinet, Gemnet, de Haagse Ring en eGem. Het maakt dan ook niet meer uit op welk netwerk je bent aangesloten. Overheden zijn dan snel met elkaar verbonden. En niet onbelangrijk: overheden hoeven geen netwerk meer zelf te bouwen. Zij kiezen en sluiten gewoon aan op het netwerk wat hen past. Dat past precies in onze filosofie. We gaan als gemeente niet nog een netwerk maken. Dat ligt er namelijk al. Wij gebruiken de kracht van de markt.”

 

Multi-provider bijdrage van eGem

eGem heeft contracten met meerdere telecomproviders. Op deze manier is eGem in staat om locaties, waaronder de 2 datacentra van gemeente Amsterdam, aan te sluiten met de hoogste beschikbaarheid en tegen de beste prijs. Elke locatie kan hierdoor door een verschillende telecomprovider aangesloten worden. Dit is de multi-provider strategie van eGem  Op deze manier maakt eGem optimaal gebruik van reeds aanwezige infrastructuur. Overheden blijven bovendien onafhankelijk van telecomleverancier en dat scheelt kosten.

 

Maximale beschikbaarheid voor rijbewijzen en paspoorten

De multi-provider strategie van eGem zorgt daarom voor maximale beschikbaarheid. De kans dat de gemeente Amsterdam nu geen paspoorten en rijbewijzen kan uitreiken is hierdoor geminimaliseerd.

 

Het volledige artikel uit iBestuur, Nummer 29, januari 2019 kunt u hier downloaden. Wilt u meer weten wat de Multi-provider strategie van eGem voor uw overheidsorganisatie kan betekenen? Maak dan een vrijblijvende afspraak met ons.